Med målet om 90 % økologi på tværs af mere end 120 madboder når Roskilde Festival i 2017 i mål med fire års øko-omlægning. Samtidig har festivalen udviklet et nyt øko-mærke i samarbejde med Fødevarestyrelsen.

For Roskilde Festival handler det om at sikre en ansvarlig afvikling af en festival, hvor 40 % af festivalens CO2-aftryk kommer fra produktionen af den mad, som spises i løbet af festivalens otte dage. Siden 2011 har festivalen arbejdet målrettet med at mindske madspild, øge den økologiske andel af råvarer i madboderne og udfordre leverandørerne på at udvikle økologiske alternativer til standardsortimentet.

”Vores arbejde med madudbuddet på festivalen har eksempelvis resulteret i den økologiske og ufiltrerede Tuborg RÅ, nye mejeriprodukter hos Naturmælk og Fødevarestyrelsens økologiske mærkningsordning for midlertidige events,” fortæller Hans Christian Smed, divisionschef for Salg og Partnere hos Roskilde Festival og fortsætter:

”I år er det et mål, at vores mere end 120 madboder serverer mad med en økologiprocent på minimum 90 %. Vores ambition er, at drikkevaresortimentet også kommer til at bestå af overvejende økologiske produkter i den nærmeste fremtid.”

En helt ny mærkningsordning

Roskilde Festival har dog oplevet, at få boder ansøgte om det økologiske spisemærke, da mærket kræver en mængde tid og fleksibilitet, som kan være svær at mønstre når boderne har en levetid på en uge. For at sikre at festivalgæsterne er opmærksomme på bodernes økologiprocent, og for at sikre et ensartet billede af hvor økologiske boderne rent faktisk er, har Roskilde Festival derfor i samarbejde med Fødevarestyrelsen fået udarbejdet sit helt eget økologiske anprisningsmærke.
Med Roskilde Festivals nye mærke bliver økologiprocenten udregnet løbende, og de boder, som lever op til kravet, kan sætte mærket op på boden. Som festivalgæst kan man på den måde følge med i, at boderne lever op til kravet om 90 % økologi. Madbodernes økologiprocent bliver løbende kontrolleret af både Roskilde Festival og Fødevarestyrelsen.
”Der ligger et stort arbejde bag mærket, som bliver et officielt stempel for, at økologiprocenten i hver enkelt bod er i orden. Vores team af frivillige har arbejdet tæt sammen med Fødevarestyrelsen for at lande den her ordning, som gør det nemmere for vores boder at dokumentere det store arbejde, de har lagt i den økologiske omlægning de sidste par år,” fortæller Hans Christian Smed.

Et andet element af Roskilde Festivals strategi om at skabe en mere bæredygtig festival er naturligvis det engangsservice som maden spises af. Alle tallerkner, bestik og krus og glas på festivalen er lavet af bionedbrydelige materialer som majsstivelse, plantefibre og sukkerrørsaffald.

/ Roskilde Festival /

øl

About The Author

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.