JÆRV sender dig på køretur i nattetimerne med deres formidable nye EP ’Smuk og Ond’

Hvis ikke du kender JÆRV, så har du noget at glæde dig til. Jeg var inden denne anmeldelse ikke selv bekendt med duoen, men jeg skal da love for, at mine øjne er blevet åbnet for et af ny dansk musiks dygtigste makkerpar. JÆRV er synth-pop med bombastiske omkvæd akkompagneret af simpel lyrik, dybe basgange og hårdtslående beats. Åbningstracket ’Venter Du’ på den 5 numre lange EP er en storladen synth-ballade, der tydeligt viser producer Mathias Pedersen evner til at sammenstrikke et solidt pop-nummer. Amanda Glindvad, der er duoens frontfigur og vokalist, beviser ligeledes sin kunnen i dette virkeligt velskrevede nummer, der med sin simplicitet og drømmende bølgegang giver én lyst til at køre en tur i de kølige nattetimer.

Netop dette synger Amanda Glindvad om på ’Stille Hjerte’, der er EP’ens næste track. Dette er et noget mere up-beat nummer, især grundet de noget mere slagkraftige drumbeats, der åbner det. Den tunge synth, der hænger henover tracket giver ligeledes en dybde, der må siges at være et særdeles vellykket gennemgående tema for JÆRV. ’Stille Hjerte’ efterfølges af ’En Anden Drøm’, hvor der skrues lidt ned for tempoet. Heri er bunden lagt af klaverspil og selvfølgelig den tunge synth. Intensiteten optrappes ved hjælp af beatsene der ikke starter ud synderligt iørefaldende, men som opbygges og hjælper nummeret til at nå sit klimaks. ’En Anden Drøm’ er endnu en gang et bevis på Mathias Pedersens talent.

Billedresultat for jærv band

’Jeg Kender Kun Én’ er skrevet efter samme opskrift som ’En Anden Drøm’. Heri får Amanda Glindvad dog mere frirum til at lege med fraseringerne, hvilket er en fornøjelse at lægge ører til. Aarhusianerens forførende vokal i samspil med den drømmende synth-pop kan ikke roses nok.

Endnu en ros skal duoen have. Hold op, hvor er det en fornøjelse, når kunstnere lægger sig i selen, når rækkefølgen på EP’en skal laves. Jeg er vild med opbygningen på ’Smuk og Ond’, der starter med et mindre build-up over de to første numre, hvorefter stemningen tages ned på de to næste. Disse to har ens tendenser, men differentierer sig alligevel fra hinanden på enkelte bemærkelsesværdige parametre. EP’en afsluttes med pop-baskeren ’Fra Din Krop’, der er en intens kulmination, hvor der endnu en gang skrues op for hastigheden. Dette er det klart mest dansable track på ’Smuk og Ond’, da det sætter gang i hofterne, og alligevel formår at bibeholde den drømmende intensitet, der er det geniale, smukke og onde gennemgående tema på EP’en.

‘Smuk og Ond’ er altså virkelig et solidt udspil, der bringer noget til den danske musikscene, som jeg personligt har savnet de sidste par år.

Lyt til hele EP’en her: